Direktlänk till inlägg 14 mars 2010

Svenska Helgon

  


Jag visste för några år sedan inte att det fanns så många svenska helgon som det de facto finns, 45 st. Visst kände jag till Heliga Birgitta, Heliga Katarina och Helige Erik, men egentligen inte så många andra. Men en dag så kände jag mig manad att verkligen undersöka vilka som fanns, så sagt och gjort... dessa kom jag fram till efter sökande på internet...


Helgonförklarade av Påven:

Heliga Birgitta av Vadstena

Heliga Katarina av Vadstena

Helige Sigfrid

Heliga Helena av Skövde


Helgonförklarad av Ortodoxa Kyrkan:

Heliga Anna av Novgorod (se Ingegerd Olofsdotter av Sverige) 


Saligförklarade av Påven:

Salige Brynolf av Skara

Salige Hemming (Birgittas vän)

Salige Nikolaus av Linköping

Saliga Ingrid av Skänninge

Saliga Maria Elisabeth  Hesselblad


Helgonförklarade av lokala Biskopar:

Helige Ansgar

Helige Arild

Helige Björn av Klockrike 

Helige Botvid

Helige David av Munktorp

Helige Enevald

Helige Erik

Helige Eskil

Helige Biskop Henrik

Helige Halvard

Helige Karlung av Roslagen

Heliga Magnhild av Fulltofta

Helige Nikolaus av Edelskog

Heliga Ragnhild

Helige Staffan

Helige Sigfrid

Helige Sten

Helige Sven av Arboga

Heliga Tora

Helige Torgil

HeligeTorkel i Strand

Helige Torsten i Bjurum

Helige Torsten av Grevie


Övriga Helgon

Helige Adalvard

Heliga Britte

Helige Elov (Ölands skyddshelgon)

Helige Benediktus av Engeltofta 

Helige Mattias

Helige Petrus av Skänninge

Helige Petrus av Alvastra

Helige Bror Staffan

Helige Unni

Heliga Unaman, Sunaman och Vinaman

Helige Ingemo i Dala

Helige Henrik Tidemansson


 
 
Ingen bild

diakon Andreas

17 februari 2011 02:44

Lite sen med denna kommentar, men vet du hur många av dessa helgon levde innan eller runt den Stora Schismen?

Sandra (Maria-Magdalena) Bäckman

3 mars 2011 14:14

Oj! Jag är ännu senare med mitt svar här ser jag.... Men, jag minns inte så här på rak arm, men det finns ju att finna via en sökning på internet. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


Papal Homily for John Paul II Beatification Mass   "He Gave Us the Strength to Believe in Christ"   VATICAN CITY, MAY 1, 2011 (Zenit.org).- Here is a Vatican translation of the homily given today by Benedict XVI at the beatification Mass of ...

Den uppståndne visar sig. Tomas tvivlar 19På kvällen samma dag, den första i veckan, satt lärjungarna bakom reglade dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade till dem: "Frid åt er alla." 20Sedan visade han dem sina...


Idag är det en alldeles stor och speciell dag inom Katolska Kyrkan runtom i hela världen. Idag saligförklaras förra Påven Johannes Paulus II av nuvarande Påven Benedictus XVI i St. Peters Kyrkan i Rom!   Det är mycket passande att just denna sali...

St. John Joseph of the Cross Feastday: March 5 St. John Joseph of the Cross was born about the middle of the seventeenth century in the beautiful island of Ischia, near Naples. From his childhood he was the model of virtue, and in hi...

Den Karmelitiska Spiritualiteten... Den spiritualitet som är typisk karmelitisk, har rötter ända tillbaka till Profeten Elias tid på karmelberget i Haifa. Den handlar mycket kort om att i ensamhet och avskildhet lyssna på Guds ord, dvs kon...

Skapa flashcards